Dirk Depoorter

Woensdag 29 januari
We (Hedwig, Dirk en ikzelf) zijn terug vertrokken naar Gambia. Naast het bezoeken van de nieuwe waterinstallaties, onze nieuwe school in Fuffor Village en het bepalen van de prioriteiten voor 2025, ligt onze prioriteit vooral op het verder vorm geven aan de Gammol School Community en ons rijstproject. Verder in het verslag lees je er meer over.
Onze reis verloopt vlot, over Dakar naar Banjul. We landen precies op tijd, om 19.10 u in Banjul, de nationale luchthaven van Gambia, waar onze vaste Gammol medewerkers Omar en Lamin ons opwachten. Altijd een plezier hen terug te zien. Een warme knuffel volgt!
We logeren in dezelfde lodge als vorige keer, de Mama Africa Art Residence, op een klein uurtje rijden van de luchthaven. Fijn om een aantal mensen terug te zien die daar nog altijd werken.
We eten samen met Omar en Lamin, en bespreken kort ons programma en de aanpak voor de volgende dagen. De eerste vergadering is nog deze avond gepland.
Rijstproject Janjanbureh – Onderhoud Almamo Touray

Almamo is de man die we vorig jaar hebben ontmoet tijdens het bezoek van een van onze waterinstallaties, en waarmee we ons rijst-testproject hebben opgestart. Hij heeft een betalende job als IT-er, maar werkt volledig vrijwillig aan dit project.
De doelstelling van de vergadering deze avond is het voorbereiden van ons bezoek aan de stad Janjanbureh, waar we ons rijstproject hebben opgestart. Een stad vlak aan de Gambia rivier in het midden van Gambia, met aangrenzend kleine privé-rijstveldjes, die eigendom zijn van de vele families ter plaatse. Met aanpalend honderden hectares aan onbewerkt land met ongebrijdelde mogelijkheden om rijst te telen.
Onze eerste test was een mislukking: de oogst heeft niet gebracht wat we ervan mochten verwachten, de test is veel duurder uitgevallen dan gebudgetteerd en de organisatie stond niet op poten omwille van onduidelijke afspraken. Gevolg: een verlies van zowat 6 000 euro. Een dure les, maar gelukkig wel veel kunnen leren over de werking ter plaatse.
Tijdens ons gesprek met Almamo krijgen we meer duidelijkheid over de reden waarom de oogst en de productiviteit zo laag was. Om samen te vatten: het regenseizoen en een gebrek aan machines, waardoor de loonkost veel te hoog was. Ook onze opvolging liet te wensen over, omwille van onduidelijke afspraken. We overlopen met Almamo opnieuw het financiële plaatje en maken duidelijk hoe wij een eventueel vervolg zien, waarbij de inzet van de bevolking ter plaatse een essentieel onderdeel van ons plan is.
We spreken ook af wat we verwachten van ons bezoek ter plaatse op vrijdag. Natuurlijk wensen we de rijstvelden ter plaatse te zien, maar we verwachten een uitleg te krijgen over hoe de Rice Committee van Janjanbureh het vervolg ziet: welke zijn de praktische problemen? Welke noden hebben ze? Hoe denken ze zich te organiseren? En natuurlijk willen wij ook onze visie hierover met hen delen.
Het is uiteindelijk onze bedoeling om hier een winstgevende activiteit van te maken, waarbij de winst voor 80 % teruggaat naar de bevolking ter plaatse die de rijst teelt, en waarbij de overige 20 % naar onze andere projecten in Gambia kan terugvloeien. Alle winst wordt in elk geval terug in Gambia geïnvesteerd.
Almamo is in elk geval gemotiveerd. Ikzelf ben sceptisch, waarbij ik Almamo benadruk dat we bij een volgende test betere rekeningen moeten maken.
Het is laat als we in ons bed kruipen. 😊
Donderdag 30 januari
Faala Village

We beginnen onze rondreis in onze school in Faala die nu bijna 2 jaar up and running is, waar we meer uitleg krijgen over de werking van de school. Er zijn 4 klassen met plaats voor 128 leerlingen, 32 per klas. Momenteel hebben ze echter 160 leerlingen, tussen 4 en 10 jaar, met als gevolg dat ze de lessen opdelen in halve dagen, ‘s morgens en ‘s middags. Er zijn 3 leerkrachten en 1 kleuteronderwijzer. Iets waar we eerder de nadruk op gelegd hebben is de noodzaak om de leerlingen te testen, om hun niveau op te volgen. In deze school gebeurt dit, waarbij de leraar het niveau bepaalt.
Er is echter geen opvolging wat er met de leerlingen gebeurt eenmaal ze de school verlaten hebben. Er is controle van de scholen door de overheid, maar zonder enige opvolging. Als we vragen over wie uiteindelijk naar de universiteit kan gaan, is het antwoord: zij die geld hebben, zij die werken, sparen en ambitious zijn, of de allerbeste studenten die een scholarship krijgen. Kostprijs unif: 90 000 dalasi per studiejaar. 1 200 euro, wat niet veel lijkt, maar wel het jaarloon is van een leerkracht ter plaatse...
De leerkrachten spelen dus ook een heel belangrijke rol. En is een van de beperkingen. Om een goede leerkracht te vinden, moet je die kunnen betalen. En wie zorgt voor de centen: de vrouwen die hun groenten telen, dikwijls in gemeenschapstuinen. In eerste instantie voor eigen gebruik, ttz de ganse familie, en wat ze over hebben op de markten te verkopen. Op onze vraag: “en wat doen de mannen?”, krijgen we het laconieke antwoord “making babies”.
De noden in Faala: meer water, zodat ze de tuinen beter kunnen bewerken en hun opbrengsten verhogen. We spreken over een opbrengst van 20 à 30 000 dalasi per jaar (270 € à 400 €). Ze hebben in Faala nog gronden die beschikbaar zouden zijn om te bewerken. Het zou gaan over 70 acres, goed voor 35 bewerkbare percelen. Met mogelijkheid voor een 2e plot. Dit moet in kaart gebracht worden.
Los daarvan beslissen we dat de oude waterinstallaties (klein watervat, lage toren, betonstenen constructie) moeten vervangen worden door onze nieuwe installatie, wat het tekort aan water al zal oplossen. Daarnaast werkt er slechts 1 toilet in de school, en moet dit in orde gebracht worden, net zoals het bouwen van een schouw in de keuken. Dit zijn zaken die we verleden jaar al hadden besproken.
Leetulor - Gammol HQ Sanyang
We hebben een afspraak met Mien en Liesbeth, de 2 verpleegsters van ons Leetulor wondverzorgingsproject. Wat zij doen is mensen in de dorpen opleiden, zodat ze de basisbeginselen kennen om wonden te verzorgen. We hebben foto’s gezien van onverzorgde, etterende wonden waar je maag van keert. Wonden die gedurende jaren niet behandeld werden. En diezelfde wonden, na behandeling! Ledematen – en soms zelfs levens – reddend.
Mien en Liesbeth zijn begin november toegekomen en vertrekken vandaag terug naar België. In die periode hebben ze de opvolging gedaan in 6 dorpen waar er minstens 1 persoon is die de opleiding heeft gekregen en nu zelf aan de slag kan. En is er opleiding gegeven in 4 nieuwe dorpen. We hadden afgesproken met Omar dat hij dit mee opvolgt, en de dorpen uitkiest ook in functie van waar wij onze waterinstallaties plaatsen. Zuiver water en propere wonden gaan hand in hand.
Ze leggen ons uit hoe ze te werk gaan, van het zoeken naar vrijwilligers, de opleiding, bezorgen van het juiste materiaal, hoeveel mensen ze hierbij helpen... Ik heb hen gevraagd ook een reisverslag op te maken, om hun ervaringen te delen. Werkelijk heel mooi en special wat Mien en Liesbeth realiseren en de persoonlijke investering die ze hiervoor doen. 3 maanden ter plaatse...
Reden van onze vergadering is om een aantal afspraken te maken samen met Omar hoe we de werking van Gammol en Leetulor nog meer op elkaar kunnen afstemmen.
Sanchaba School – Sanyang Village
Er is geen school vandaag, maar toch hebben ze de leerlingen opgetrommeld om ons welkom te heten. 8 leerlingen geven een toespraak met als belangrijkste boodschap het belang van onderwijs, education.
Gammol School Committee (GSC)

Maar de reden waarom we naar de Sanchaba School zijn gekomen is omdat we een afspraak gemaakt hebben met de verantwoordelijken van de 4 Gammol scholen (Abuko, Sanchaba, Faala & Fuffor) om vooruitgang te boeken met een ander belangrijk project voor ons, de Gammol School Committee (GSC). Iets wat we eerder gelanceerd hebben, maar nog niet echt van de grond is gekomen. Onze doelstelling op middelange termijn is het niveau van het onderwijs te verbeteren.
En we zitten met een aantal vragen:
- Verleden jaar hadden we soortgelijke vergadering, waarbij ons een goed uitgewerkt plan werd voorgesteld. Waar staan ze daar nu mee?
- Wat hebben ze nodig om echt van start te gaan?
- Wat met de leerplannen, de testen, de uitwisseling van ervaringen?
- Hoe kan Gammol ze bijkomend ondersteunen?
- Welke infrastructuur ontbreekt nog?
- Wie is bereid hier de nodige verantwoordelijkheid op te nemen?
Het is een geanimeerde vergadering geworden. Aanwezig: een aantal ‘teachers’ van elke school, de ‘headmaster’ van Fuffor en Abuko, de ‘chairman of the school committee’ van Fuffor en Faala, en de secretaris van Faala, die ook VDC member van Sanyang is. Yusupha Jassey, die het hoge woord voert, dikwijls tot mijn ergernis.
Ik ga de ganse discussie niet toelichten, maar de essentie is dat dit geen ‘team’ is. De uitleg die we trachten te geven stuit in eerste instantie op nogal wat tegenkanting, maar eerder vanuit onbegrip. Tot de Dalasi (€) van de chairman van Fuffor Village, Ensa Sanyang, valt. Waarna een vurig pleidooi volgt die helemaal in lijn ligt met wat we willen bereiken, samen met hen.
We sluiten de geanimeerde vergadering af met de afspraak dat ze, op basis van wat we besproken hebben, samen een plan van aanpak zouden opstellen:
- Working together as a team.
- Making of a syllabus from grade 1 to 6.
- Create a development & delivery plan for what teachers should teach in the different grades.
- How to exchange experiences.
- Fine-tuning the exams.
- What is the place of Arabic in our English Gammol schools?
Wait and see... Ensa geeft ons de indruk dat hij het “door” heeft en lijkt ons goed geplaatst om hier een rol in te spelen. We zijn duidelijk nog niet op het niveau waar we wensen te zijn met de GSC. We beseffen dat het niet evident zal zijn en dat er idealiter iemand is die dit coördineert. En dit dan ook budgeteren.
Fulakunku
Onze laatste stop voor vandaag. In Fulankunku hebben we een uitbreiding van de watercapaciteit geplaatst. Van een oude installatie met een watercontainer van 4 000 liter zijn we naar 2 x 10 000 liter gegaan, waardoor er nu ook zuiver water is na zonsondergang.
We worden ontvangen door het gebruikelijke omvangrijke committee, die ons danken vanuit hun hart: “we cannot pay you, but we will pray for you for a long life”. Daarnaast krijgen we de vraag naar ‘meer’. Zoals de Alkalo het plastisch verwoord: “a begger never has enough”. Confronterend, maar voor ons “very honest and close to reality”. Of nog: “You found us hungry and you gave us food, but on the other side of the road they are still hungry”. Om ons duidelijk te maken dat er meer nodig is. Maar ze nemen toch ook zelf initiatief: zo hebben ze 200 meter leidingen gekocht, mogelijk dankzij het vragen van een kleine contributie aan de gemeenschap, met als doelstelling het water breder te verspreiden in het dorp. Probleem hier is dat ze de leidingen zouden moeten trekken over een grote baan, wat niet mogelijk is. We noteren de vraag, zonder enige belofte te maken. Een van de vele vragen naar ‘meer’ die we verwachten.
Negen (!) mensen hebben het woord genomen om Gammol en zijn sponsors te bedanken en duidelijk te maken dat er nog noden zijn. Dirk neemt hierna het woord met de boodschap dat er nog heel veel aanvragen zijn, dat we prioriteiten moeten stellen en niets kunnen beloven. Maar ook met de boodschap dat de uitbreiding er gekomen is omdat ze hun installatie altijd goed onderhouden hebben en omdat ze het goede initiatief genomen hebben een contributie te vragen binnen hun gemeenschap.
We nemen afscheid, maar niet voor we uitgenodigd worden om lid te worden van hun gemeenschap, waarna we frisdrank en fruit krijgen en een certificaat om Gammol te bedanken. Afsluiten doen we met een gebed en gezang.
Een eerste volledige en lange dag zit er op, wordt vervolgd...